Εξοχότατε Κύριε Πρόεδρε της Δημοκρατίας, Εκλεκτοί Προσκεκλημένοι,
Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Είναι με ιδιαίτερη χαρά που σας καλωσορίζουμε στη σημερινή 87η Ετήσια Γενική Συνέλευση του ΚΕΒΕ.

Ιδιαίτερα καλωσορίζουμε και ευχαριστούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Νίκο Αναστασιάδη, ο οποίος και εφέτος παρευρίσκεται στη Γενική Συνέλευση μας, δείχνοντας έμπρακτα τη διαχρονική στήριξη της κυβέρνησης του προς τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας και τον Επιμελητηριακό θεσμό ειδικότερα. Επίσης με χαρά καλωσορίζουμε τους συνάδελφους Προέδρους και εκπροσώπους των Τ/Κ επιμελητηρίων με τα οποία έχουμε μακροχρόνια συνεργασία.

ΤΟΠΙΚΟ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Η σημερινή Συνέλευση μας διεξάγεται μέσα σ’ ένα έντονα μεταβαλλόμενο τοπικό και διεθνές πολιτικό-οικονομικό περιβάλλον, το οποίο αναπόφευκτα επηρεάζει τόσο την πορεία της κυπριακής οικονομίας όσο και τις δραστηριότητες των επιχειρήσεων μελών μας.

Στον πολιτικό τομέα έχουμε τις πρόσφατες απαράδεκτες τουρκικές προκλήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα την αναστολή των συνομιλιών για το κυπριακό και την περαιτέρω όξυνση των σχέσεων μας με την Άγκυρα. Τα μέτρα αντίδρασης της δικής μας πλευράς, η εμπλοκή στο θέμα πολλών ξένων χωρών και η διεθνής έκταση και προβολή που έλαβαν οι τουρκικές προκλήσεις, ελπίζουμε να αναγκάσουν την Άγκυρα να συμπεριφερθεί με βάση τις αρχές του διεθνούς δικαίου και να αναθεωρήσει την απαράδεκτη στάση της αφήνοντας την Κύπρο να προχωρήσει χωρίς εμπόδια στις έρευνες για ανεύρεση φυσικού αερίου.

Χειρότερη είναι η εικόνα στο διεθνή στίβο και συγκεκριμένα στην κοντινή μας περιφέρεια, όπου επικρατεί μια χαώδης κατάσταση, με πολεμικές συγκρούσεις στη Συρία, στο Ιράκ, στη Λιβύη κ.ά., ενώ δυστυχώς έχουμε και την εμφάνιση του αιμοσταγούς μορφώματος του Ισλαμικού Κράτους (τζιχαντιστές), το οποίο προβαίνει σε πρωτοφανείς σε βιαιότητα πράξεις κατά της ανθρωπότητας. Μαζί μ’ αυτές τις αρνητικές εξελίξεις, που δημιουργούν αβεβαιότητα στην παγκόσμια οικονομία, έχουμε και τη συνεχιζόμενη αντιπαράθεση Ρωσίας – Δύσης, με αφορμή την κρίση στην Ουκρανία, η οποία προκαλεί μεγάλες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο, αλλά και κόστος για μικρές χώρες, όπως η δική μας.

Επιπρόσθετα των πιο πάνω, το οικονομικό περιβάλλον στην ευρωζώνη και γενικότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αρκετά ρευστό και θολό. Η Ευρώπη μπορεί να κατάφερε να ελέγξει την κρίση «κρατικού χρέους και τραπεζών», κυρίως στις νότιες χώρες της, αλλά δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει τις παρεπόμενες επιπτώσεις της κρίσης που εκδηλώθηκαν με τις στρατιές ανέργων, με την έλλειψη ρευστότητας χρήματος στην αγορά, με τη μειωμένη επιχειρηματικότητα και γενικά με την ασθενή οικονομική ανάπτυξη.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι ΗΠΑ συνεχίζουν τη σταθερή αναπτυξιακή τους πορεία, όμως η πρόθεση της Ομοσπονδιακής Κεντρικής Τράπεζας της χώρας (Fed) για σύντομη αύξηση στα επιτόκια προκαλεί έντονες ανησυχίες στις αγορές και ειδικά στις ευρωπαϊκές που βρίσκονται σε εύθραυστη ισορροπία.

Όπως αντιλαμβάνεστε από τα πιο πάνω, τα μέτωπα που είναι ανοικτά και επηρεάζουν την Κύπρο και την πορεία της οικονομίας της είναι πάρα πολλά και ευμετάβλητα. Κανένας δεν μπορεί να προβλέψει την επόμενη μέρα τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Η Κύπρος, με τις δοσμένες δυνάμεις και δυνατότητες της, είναι υποχρεωμένη να κινείται πάνω σε τεντωμένο σχοινί για να αποφύγει εσωγενείς ή εξωγενείς κινδύνους που ενδέχεται να ανατρέψουν τους σχεδιασμούς και τους στόχους της.

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με φόντο το γκρίζο σκηνικό που περιέγραψα, η Κύπρος οφείλει εκ των πραγμάτων να πορευτεί προς τον κεντρικό στόχο της, που δεν είναι άλλος από τον εκσυγχρονισμό του τρόπου λειτουργίας του κράτους, την ενίσχυση των θεσμών και γενικά τη ριζική αναδιάρθρωση του προσανατολισμού λειτουργίας της χώρας που θα οδηγήσουν στην έξοδο από την ύφεση και την κρίση και θα φέρουν την ανάκαμψη και ανάπτυξη της οικονομίας της.

Μέχρι σήμερα, παρά τις αντικειμενικές αδυναμίες και τα ανυπέρβλητα εμπόδια που συναντήσαμε τους τελευταίους 18 μήνες, καταφέραμε να ξεπεράσουμε τον κίνδυνο της πλήρους χρεοκοπίας. Με άξονα το Πρόγραμμα Διάσωσης που υπογράψαμε με την Τρόικα, τις θυσίες του λαού μας και την υπευθυνότητα που επιδείξαμε ως κοινωνία, αποφύγαμε τα χειρότερα.

Με βάση τα επίσημα στοιχεία της νέας μεθοδολογίας υπολογισμού του ΑΕΠ που υιοθέτησε η Ευρωπαϊκή Ένωση στο τέλος του 2014, το δημόσιο χρέος μας αναμένεται να περιοριστεί στο 105% του ΑΕΠ και το δημοσιονομικό έλλειμμα κάτω του 3% του ΑΕΠ. Τα ποσοστά αυτά και για τα δύο μεγέθη θεωρούνται διαχειρίσιμα. Την ίδια ώρα όλα δείχνουν ότι η Κύπρος θα καταφέρει στο τέλος του 2014 να παρουσιάσει πρωτογενές πλεόνασμα, γεγονός που θα της επιτρέπει να προσβλέπει σε γρηγορότερη επιστροφή στις Χρηματαγορές. Θετικές είναι και οι ενδείξεις για την οικονομία αφού η ύφεση για το 2014 αναμένεται να κυμανθεί στο 2.8% από το 4.2% που είχε αρχικά προβλεφθεί, ενώ οριακή ανάπτυξη 0.5% προβλέπεται για το 2015.

Στην επίτευξη των πιο πάνω θετικών εξελίξεων συνέβαλαν η πιστή εφαρμογή του Μνημονίου, η πολιτική συγκράτησης των κρατικών δαπανών, η σωστή διαχείριση των πόρων του δημοσίου και η βελτίωση της εισπρακτικής ικανότητας του κράτους, πρακτικές που το ΚΕΒΕ απαιτούσε από όλες τις κυβερνήσεις για πολλά χρόνια αλλά και η μεγάλη προσαρμογή της ανταγωνιστικότητας του ιδιωτικού τομέα. Όλα αυτά αποτελούν και τους κύριους παράγοντες των πρόσφατων θετικών αξιολογήσεων της οικονομίας μας από τους διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης. Ελπίζουμε ότι το επόμενο διάστημα θα έχουμε και άλλες αναβαθμίσεις, ώστε η οικονομία μας να συμπεριληφθεί και πάλιν στις οικονομίες με καλές διαβαθμίσεις.

Θετικές είναι οι εξελίξεις και για το τραπεζικό σύστημα. Τα δραστικά, πλην σωτήρια μέτρα που λήφθηκαν, η βαθιά εξυγίανση που επιβλήθηκε, οι επιτυχείς ανακεφαλαιοποιήσεις και γενικά η αναδιάρθρωση όλου του τραπεζικού συστήματος, δημιουργούν την αισιοδοξία ότι οι τράπεζες μας θα εισέλθουν σε μια σωστή πορεία, όπου με υγιείς πλέον βάσεις θα εκπληρώσουν το σημαντικό ρόλο τους στην κυπριακή οικονομία. Ενθαρρυντικό είναι και το γεγονός ότι οι τράπεζες μας, παρά τη διεθνή δυσφήμιση που υπέστησαν πριν και μετά το Μάρτιο του 2013, κατάφεραν να προσελκύσουν σοβαρούς ξένους επενδυτές και σημαντικά κεφάλαια από το εξωτερικό, με αποτέλεσμα σήμερα να εμφανίζουν ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια. Η καλύτερη απόδειξη για τη βελτίωση της εικόνας των τραπεζών μας είναι η θετική αξιολόγηση που εξασφάλισαν στα πρόσφατα «stress test» της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Αυτό αποτελεί το καλύτερο διαβατήριο για την παραπέρα πορεία των κυπριακών τραπεζών και τη σημαντικότερη ένδειξη ότι η εμπιστοσύνη και η αξιοπιστία επιστρέφει ξανά στο τραπεζικό μας σύστημα.

Ενώ, όμως, στα δημόσια οικονομικά και στα τραπεζικά υπήρξε πρόοδος και σοβαρή βελτίωση, παρατηρούμε ότι στον τομέα της πραγματικής οικονομίας η εικόνα δεν είναι καθόλου καλή. . Το ποσοστό της ανεργίας, παρά τη μικρή μείωση του, συνεχίζει να βρίσκεται πέραν του 15% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού. Ανησυχητικό είναι το γεγονός πως στους νέους η ανεργία υπερβαίνει το 35%. Αρνητικά επίσης είναι τα δεδομένα όσον αφορά τη ρευστότητα χρήματος στην αγορά, την επιχειρηματικότητα, τις εμπορικές συναλλαγές, την αποπληρωμή δανείων, το κόστος των επιτοκίων και του ηλεκτρισμού και γενικά την καθημερινότητα των επιχειρήσεων και των πολιτών. Αντιλαμβανόμαστε ότι αυτοί οι δείκτες χρειάζονται χρόνο για να αντιδράσουν, όμως χωρίς επανεκκίνηση της οικονομίας δεν πρόκειται να βελτιωθούν.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΕΒΕ
Με δεδομένα όλα τα πιο πάνω, το ΚΕΒΕ, σήμερα, από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του καλεί την κυβέρνηση, τη Βουλή, τα κόμματα και όλες τις παραγωγικές τάξεις να ενώσουμε δυνάμεις και να επικεντρώσουμε την προσοχή μας στην πραγματική οικονομία και κυρίως στη δημιουργία των απαιτούμενων συνθηκών που θα φέρουν την ανάπτυξη.
Και ακριβώς αυτό, όπως βλέπετε και στο πανό μας, είναι το σημερινό μήνυμα της Γενικής Συνέλευσης του ΚΕΒΕ:

• Στο επίκεντρο η ανάπτυξη!

Στα πλαίσια αυτά, το ΚΕΒΕ καταθέτει σήμερα δημόσια τις προτάσεις του για την επίτευξη αυτού του στόχου

ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Ως πρώτο και κυρίαρχο θέμα, το ΚΕΒΕ αναδεικνύει την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά. Η υποτονικότητα της οικονομίας και η διατήρηση των επιπτώσεων της κρίσης έχουν σε μεγάλο βαθμό να κάνουν με την έλλειψη χρήματος. Τόσο οι επιχειρήσεις, όσο και τα νοικοκυριά δυσκολεύονται αφάνταστα στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων τους ή στην υλοποίηση νέων σχεδιασμών.

Η μέχρι σήμερα διστακτικότητα και άρνηση των τραπεζών για χορήγηση νέων δανειοδοτήσεων και οι νέες αυξημένες απαιτήσεις τους για πολλές και υψηλές εξασφαλίσεις από τους πελάτες τους, έχουν στεγνώσει την αγορά. Αντιλαμβανόμαστε ότι οι Τράπεζες είναι υποχρεωμένες να ακολουθούν αυστηρότερες πρακτικές προκειμένου να διασφαλίσουν υγιείς τους ισολογισμούς τους, ωστόσο οφείλουν να κατανοήσουν ότι οι καταθέτες και οι μέτοχοι τους δεν τις ανακεφαλαιοποίησαν για να συντηρούν το υπεράριθμο υψηλού κόστους προσωπικό τους, αλλά για να στηρίξουν την οικονομία και τους αξιόχρεους πελάτες τους. Θεωρούμε ότι οι Τράπεζες θα πρέπει να κινηθούν σε έξι επίπεδα για να βοηθήσουν, τους συνεπείς πελάτες τους, τις υγιείς επιχειρήσεις και την οικονομία:

1. Μείωση των δανειστικών και καταθετικών επιτοκίων. Αυτό θα συμβάλει τόσο στην ελάφρυνση των δανειζομένων (παλαιών και νέων) όσο και στην επανεκκίνηση της οικονομίας.

2. Αφαίρεση καταχρηστικών ρητρών από τις συμβάσεις τους με τους δανειολήπτες.

3. Τάχιστη αναδιάρθρωση των παλαιών δανείων και ειδικά αυτών που είναι μη εξυπηρετούμενα γιατί τα ποσοστά αναδιάρθρωσης είναι πολύ περιορισμένα.

4. Διοχέτευση στην αγορά των κεφαλαίων που πρόσφατα εξασφάλισαν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.

5. Σοβαρή μείωση του λειτουργικού τους κόστους με παρεμβάσεις τόσο στο μισθολόγιο όσο και στα λειτουργικά τους έξοδα ώστε να εξαλείψουν εντελώς τις αλόγιστες χρεώσεις προς τους πελάτες τους.

6. Αλλαγή του ωραρίου των τραπεζών για να συνάδει με τις ανάγκες της αγοράς.

Επιπρόσθετα των πιο πάνω το ΚΕΒΕ για ενθάρρυνση των αποταμιεύσεων προτείνει τη σημαντική μείωση της Αμυντικής Εισφοράς για τους τόκους π.χ. με επαναφορά του συντελεστή στο 10% που ίσχυε παλαιότερα με στόχο την ενθάρρυνση της αποταμίευσης.

Στο σημείο αυτό χαιρετίζουμε την έκκληση του Προέδρου της Δημοκρατίας και τη δήλωση – διαβεβαίωση των Νομισματικών Αρχών ότι μετά τα «stress test» οι τράπεζες μας θα αρχίσουν επιτέλους να χορηγούν δάνεια στην αγορά. Επίσης, επικροτούμε την πρωτοβουλία του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κ. Μάριο Ντράγκι για αγορά ομολόγων της Κύπρου και της Ελλάδας για χορήγηση ρευστότητας στις δύο οικονομίες.

Γνωρίζοντας τον κορυφαίο ρόλο των Τραπεζών στην οικονομία, καλούμε τις νέες διοικήσεις τους να προχωρήσουν στην αξιοποίηση αυτών των νέων δεδομένων για να τονώσουν την αγορά.

Ευελπιστούμε επίσης ότι οι αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου για τις εκποιήσεις ακινήτων θα βοηθήσουν τις τράπεζες να προχωρήσουν με αναδιαρθρώσεις μη εξυπηρετουμένων δανείων και να απελευθερώσουν ρευστότητα για χρηματοδότηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Εμείς στο ΚΕΒΕ, θα παρακολουθούμε πολύ στενά αυτό το θέμα, και θα επιμένουμε μέχρι η αγορά να αποκτήσει το αναγκαίο οξυγόνο μέσω της αυξημένης ρευστότητας.

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Συναφές με το θέμα της ρευστότητας είναι και αυτό που αφορά τις επενδύσεις τόσο τις εγχώριες (δημόσιες και ιδιωτικές) όσο και τις ξένες. Αυτή τη στιγμή οι εγχώριες επενδύσεις τόσο του δημοσίου όσο και των ιδιωτών είναι ελάχιστες για να μη πούμε ανύπαρκτες. Ακόμα και ο προϋπολογισμός του 2015 δεν προβλέπει σημαντικά έργα υποδομής και ανάπτυξης. Κατά συνέπεια η λύση του προβλήματος θα προέλθει μόνο μέσα από την εκτεταμένη χρήση του μοντέλου συνεργασίας του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Για τους λόγους αυτούς οι ελπίδες μας επικεντρώνονται στις ξένες επενδύσεις που στην ουσία αποτελούν φρέσκο χρήμα στην αγορά. Στον τομέα αυτό έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες προς την ορθή κατεύθυνση με τις πρόσφατες αποφάσεις της κυβέρνησης για αύξηση των πολεοδομικών συντελεστών, αλλά και τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας σε σχέση με τη Δήλωση Πολιτικής που αφορά στην Ύπαιθρο. Το ΚΕΒΕ συνόδευσε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας σε αρκετές χώρες για να προσελκύσουμε ξένους επενδυτές. Το συμπέρασμα μας είναι ότι υπάρχει ενδιαφέρον, αλλά χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια εκ μέρους μας, κυρίως στα θέματα καταπολέμησης της γραφειοκρατίας και της επιτάχυνσης στην έκδοση των σχετικών αδειών.

Το ΚΕΒΕ σε συνεργασία με το κράτος θα συνεχίσει να οργανώνει συγκεκριμένες και τακτικές επαφές στο εξωτερικό για προσέλκυση επενδυτών από αγορές που μας ενδιαφέρουν, όπως είναι της Ρωσίας, της Μέσης Ανατολής, της Κίνας, των Ηνωμένων Πολιτειών και άλλων χωρών. Αυτός είναι ο σύγχρονος τρόπος εξεύρεσης επενδύσεων και αυτό χρησιμοποιούν όλες οι ανεπτυγμένες οικονομίες. Άρα και η Κύπρος οφείλει να αξιοποιήσει αυτές τις νέες τάσεις.

Επίσης, οι νέοι σχεδιασμοί της κυβέρνησης για ίδρυση καζίνο, νέες μαρίνες, ανάπτυξη των ορεινών περιοχών, προώθηση του τουρισμού υγείας, και άλλων έργων υποδομής, θεωρούμε ότι θα ελκύσουν το ξένο επενδυτικό κεφάλαιο για να ενδιαφερθεί για την Κύπρο. Κοντά σ’ αυτά είναι και τα αναπτυξιακά έργα του ιδιωτικού τομέα που αφορούν είτε τον τουρισμό, είτε τη γεωργία, είτε τη ναυτιλία του τόπου. Για το ΚΕΒΕ, η προοπτική της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων αποτελεί νευραλγικό σημείο στην προσπάθεια ανασύνταξης και ανάπτυξης της οικονομίας μας.

ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Προϋπόθεση για να έχουμε απτά αποτελέσματα, όχι μόνο στον τομέα των επενδύσεων, είναι η πάταξη της γραφειοκρατίας στο δημόσιο τομέα. Κανένας ξένος επενδυτής δεν θα ενδιαφερθεί για την Κύπρο αν αντιληφθεί ότι οι διαδικασίες για υλοποίηση της επένδυσης του είναι χρονοβόρες και ατέρμονες. Και επειδή αυτό το διαχρονικό πρόβλημα δεν μπορεί να ξεπεραστεί αμέσως, εισηγούμαστε την καθιέρωση μιας νέας διαδικασίας με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων υπηρεσιών, η οποία θα λειτουργεί με ταχείς διαδικασίες και θα διαχειρίζεται τουλάχιστον τις μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις.

Πέρα, όμως, από τις επενδύσεις, η ανάγκη για πάταξη της γραφειοκρατίας στο δημόσιο αφορά και την κυπριακή κοινωνία στο σύνολο της. . Σήμερα, τόσο οι επιχειρήσεις, όσο και τα νοικοκυριά βρίσκονται καθημερινά αντιμέτωποι με το ψυχρό γραφειοκρατικό πρόσωπο του κράτους. Η κακή εξυπηρέτηση, οι καθυστερήσεις, το ατέλειωτο χαρτομάνι και πολλά άλλα δημιουργούν ένα απροσπέλαστο τείχος μεταξύ τους κράτους και του πολίτη. Το αποτέλεσμα είναι αρνητικό τόσο για το κράτος που συνήθως χάνει έσοδα, όσο και για τους πολίτες που δεν ολοκληρώνουν έγκαιρα τις εργασίες τους.

Ιδιαίτερες ανησυχίες εκφράζει το ΚΕΒΕ για την πρόσφατη υποχώρηση που παρουσίασε η Κύπρος στην έρευνα της Παγκόσμιας Τράπεζας «Doing Business Report» για το «επιχειρείν». Με βάση την έρευνα η Κύπρος στην πρώτη της αξιολόγηση το 2010 βρισκόταν στην 40η θέση. Παρά το ότι τα επόμενα 2 χρόνια παρουσίασε βελτίωση, ακολούθησε συνεχής διολίσθηση με αποτέλεσμα στη φετινή έρευνα (2015) να υποβιβασθεί στην 64η θέση ανάμεσα σε 189 χώρες.

Η εξέλιξη αυτή δείχνει ξεκάθαρα ότι η γραφειοκρατία και οι δαιδαλώδεις διαδικασίες του δημόσιου τομέα επηρεάζουν αρνητικά την επιχειρηματικότητα. Σε μια περίοδο που όλοι προσπαθούμε να προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις στον τόπο, οφείλουμε να εγκύψουμε πιο σοβαρά στα θέματα που αφορούν τη γρηγορότερη και καλύτερη εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων.

Στα πλαίσια αυτά χαιρετίζουμε το Σχέδιο Μεταρρύθμισης της Δημόσιας Υπηρεσίας που προωθεί τώρα η κυβέρνηση. Καλούμε όλους να επιδείξουν πνεύμα συναίνεσης και διαλόγου, ώστε μέσα από συγκροτημένες λύσεις να αποκτήσουμε επιτέλους ένα σύγχρονο και ευέλικτο κράτος.

ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
Ως ΚΕΒΕ αναμένουμε να δούμε πιο δυναμικά και αποφασιστικά βήματα προς την κατεύθυνση εκσυγχρονισμού του κράτους. Χρόνιες στρεβλώσεις, όπως η χαμηλή παραγωγικότητα και αποδοτικότητα στο δημόσιο τομέα, η απουσία ενός δίκαιου και σύγχρονου συστήματος αξιολόγησης των δημόσιων υπαλλήλων που θα διαφοροποιεί το σημερινό ισοπεδωτικό σύστημα προαγωγών και ανέλιξης, η εισαγωγή του συστήματος της εναλλαξιμότητας για κάλυψη αναγκών σε υπηρεσίες που αποδεδειγμένα χρειάζονται στελέχωση, η επέκταση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και η μείωση του συνολικού κόστους λειτουργίας του κράτους με αντίστοιχη μείωση του κόστους παροχής των υπηρεσιών στους πολίτες, είναι για μας άμεσης προτεραιότητας. Συναφές με αυτά είναι και το θέμα της πάταξης της φοροδιαφυγής για το οποίο το ΚΕΒΕ διαχρονικά ζητά την ρύθμιση του.

Σίγουρα έχουν γίνει κάποια βήματα, παραμένουν όμως και πολλά άλλα τα οποία εάν δεν γίνουν τώρα θα εξανεμίσουν δυστυχώς τις μέχρι σήμερα θυσίες της κοινωνίας. Υπάρχει πολιτικό κόστος σήμερα, αλλά θα υπάρχει πολύ μεγαλύτερο αύριο λόγω της ατολμίας. Όσο περνά ο καιρός, ο απλός κόσμος θα νομίσει ότι μπορούμε να επανέλθουμε στα παλιά που θα είναι ότι χειρότερο. Γι’ αυτό επιβάλλεται όπως το ταχύτερο η Πολιτεία προχωρήσει στην υλοποίηση όλων των διαρθρωτικών αλλαγών.

ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Εξ’ ίσου σημαντικό κεφάλαιο στην πορεία εκσυγχρονισμού του κράτους είναι και το θέμα των αποκρατικοποιήσεων για το οποίο το ΚΕΒΕ από χρόνια ζητά να προωθηθεί. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον Οδικό Χάρτη για τις αποκρατικοποιήσεις της CYTA, της ΑΗΚ και της Αρχής Λιμένων και ήδη οι διαδικασίες έχουν τεθεί σε τροχιά υλοποίησης.

Το ΚΕΒΕ χαιρετίζει τις σχετικές αποφάσεις και πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, αλλά τονίζει τη σημασία να πετύχουν αυτά τα εγχειρήματα. Η μεγάλη σημασία των Οργανισμών αυτών στην οικονομία μας, σε συνδυασμό με το ότι πρόκειται για το πρώτο εγχείρημα σοβαρών αποκρατικοποίησεων στην Κύπρο δεν αφήνει περιθώρια λάθους ή κακών χειρισμών. Η όλη διαδικασία θα πρέπει να γίνει με βάση τα διεθνή πρότυπα διαφάνειας και στη βάση σωστών οικονομικών αποτιμήσεων των Οργανισμών αυτών, ώστε να επιτευχθεί ο κεντρικός στόχος εξυπηρέτησης της οικονομίας.

Ως ΚΕΒΕ πιστεύουμε ότι οι αποκρατικοποιήσεις, θα φέρουν φρέσκο χρήμα στην αγορά, θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό προς όφελος της ποιότητας και του κόστους παροχής των υπηρεσιών προς την κοινωνία. Μέσα από τη διαδικασία των αποκρατικοποίήσεων οι οργανισμοί αυτοί θα εκσυγχρονιστούν και θα καταστούν πιο παραγωγικοί πιο αποδοτικοί μα πάνω από όλα βιώσιμοι προς όφελος της οικονομίας, των καταναλωτών αλλά και των ιδίων των εργαζομένων σ’ αυτούς.

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΥΠΡΟΥ
Η Κύπρος διαθέτει πολλά και σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα όπως:

• Τη στρατηγική γεωγραφική μας θέση και τη γειτονία μας, με την ευρύτερη περιοχή.
• Την ιδιότητά μας ως πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης.
• Το επιστημονικό δυναμικό της χώρας και την υφιστάμενη ευρεία υποδομή.

Για να μπορέσουμε να εκμεταλλευθούμε περαιτέρω αυτά τα πλεονεκτήματα θα πρέπει επίσης να προχωρήσουμε τάχιστα στην δημιουργία Τεχνολογικού πάρκου, προώθηση της καινοτομίας, ανάπτυξη της ιδιωτικής ιατρικής, εκπαίδευσης, ναυτιλίας, του τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και άλλα.

Στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων μας εντάσσεται και το κορυφαίο θέμα της έρευνας και αξιοποίησης των υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ. Κατά τη γνώμη μας, η κυβέρνηση χειρίζεται σωστά την πολιτική πτυχή του θέματος, αφού με τους διπλωματικούς χειρισμούς και την πολυδιάστατη πολιτική που ακολουθεί βγαίνει ενισχυμένη από τις διμερείς συμμαχίες που αναπτύσσει, ενώ ευελπιστούμε ότι η Τουρκία θα εγκαταλείψει την προκλητική στάση της στο θέμα του φυσικού αερίου.

Πέραν του πολιτικού και γεωστρατηγικού οφέλους, η αξιοποίηση του φυσικού αερίου θα μετατρέψει τη χώρα μας σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Για το ΚΕΒΕ, ο τομέας της ενέργειας αναδεικνύεται ως ο βασικός πυλώνας στον οποίο θα στηριχθεί η ανάκαμψη της κυπριακής οικονομίας. Οι επενδύσεις που απαιτούνται να γίνουν, αλλά και οι επιχειρηματικές δραστηριότητες που θα προκύψουν είναι ασύλληπτες σε μέγεθος και σε έκταση. Ήδη, διεθνείς κολοσσοί εγκαθίστανται στην Κύπρο δημιουργώντας ζήτηση σε προϊόντα και υπηρεσίες κάθε μορφής, ενώ σταδιακά θα αρχίσουν να εμφανίζονται και ανάγκες στην πρόσληψη ανθρώπινου δυναμικού σε διάφορες ειδικότητες. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι τόσο τα κοιτάσματα που έχουν εντοπιστεί όσο και αυτά που λέγεται ότι υπάρχουν στα άλλα οικόπεδα της ΑΟΖ μας, θα είναι αρκετά για να καταστούμε ένα περιφερειακό ενεργειακό κέντρο.

Πρέπει όμως να προειδοποιήσουμε πως το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο μπορεί να είναι ευλογία για μια χώρα, μπορεί όμως με λανθασμένους χειρισμούς να εξελιχθεί σε κατάρα. Εξαρτάται από τους χειρισμούς που θα γίνουν. Μια χώρα μπορεί να καταλήξει Νιγηρία και Βενεζουέλα ή Νορβηγία. Η Κυπριακή Κυβέρνηση είχε υποσχεθεί πως θα διενεργήσει μελέτη για τη δημιουργία ενός Ταμείου για τα έσοδα των Υδρογονανθράκων κατά το πρότυπο της Νορβηγίας. Δεν βλέπουμε να προχωρεί το θέμα. Θεωρούμε όμως εξαιρετικά επείγον να προχωρήσει.

Επιβάλλεται ο σχεδιασμός μιας ευφάνταστης ενεργειακής πολιτικής που να χαρακτηρίζεται από διαχρονικότητα και αξιοπιστία. Στο θέμα αυτό δεν επιτρέπονται λάθη, καθυστερήσεις ή παραλείψεις.

Όσοι έχουν αναλάβει την ευθύνη αυτού του σοβαρού θέματος οφείλουν να γνωρίζουν ότι κρατούν στα χέρια τους την τύχη της Κύπρου για πολλές δεκαετίες στο μέλλον. Έχουν ευθύνη απέναντι στις νέες γενιές να υλοποιήσουν αλλά και να χειριστούν με σύνεση και επιτυχία τον όλο σχεδιασμό.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Ο τουρισμός απέδειξε για ακόμα μια φορά ότι αποτελεί τον αιμοδότη της οικονομίας μας. Στα δύσκολα έτη 2013 και 2014, ο τουρισμός, όχι μόνο βοήθησε την οικονομία, αλλά συντήρησε χιλιάδες επιχειρήσεις και έδωσε θέσεις εργασίας σε χιλιάδες εργαζόμενους μας. Αν και η φετινή αύξηση τόσο στις αφίξεις όσο και στα έσοδα δεν είναι η αναμενόμενη, εντούτοις ο τουρισμός έδωσε μεγάλες ανάσες στην οικονομία.
Ο τουρισμός είναι μια σημαντική πηγή εισοδημάτων και ανάπτυξης για τον τόπο, που μπορεί να υποδέχεται κάθε χρόνο άνω των 3 εκατ. ξένων τουριστών, φτάνει να προσέξουμε την ποιότητα και το χαρακτήρα του.

Η Κυβέρνηση, το Υπουργείο Τουρισμού, ο ΚΟΤ και οι άλλοι εμπλεκόμενοι οφείλουν να εκπονήσουν ένα νέο σύγχρονο σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης που να λαμβάνει υπόψη τα νέα δεδομένα καθώς και τα ενδιαφέροντα και απαιτήσεις των ταξιδιωτών καθ’ όλην τη διάρκεια του χρόνου. Τα πολλά δις ευρώ που επενδύθηκαν (κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα) στον τουρισμό θα πρέπει να τα κεφαλαιοποιήσουμε επενδύοντας σε υποδομές και προϊόντα που θα εμπλουτίζουν το τουριστικό μας προϊόν και θα είναι ικανά να προσελκύσουν τουρίστες καθ’ όλην την διάρκεια του χρόνου.
ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
Ιδιαίτερες ανησυχίες έχει το ΚΕΒΕ για τις νέες εξελίξεις που αφορούν το Γενικό Σχέδιο Υγείας, Η Κύπρος έχει ανάγκη το Γενικό Σχέδιο Υγείας, έχουμε όμως την άποψη ότι αυτή δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να το εφαρμόσουμε. Καλούμε κυβέρνηση, πολιτικά κόμματα και κοινωνικούς εταίρους σε συστράτευση, ώστε να συζητήσουμε με την Τρόικα την ανάγκη χρονικής μετάθεσης της εφαρμογής του σε χρόνο που θα μας επιτρέπει το σωστό σχεδιασμό του, αλλά και η οικονομία να μπορεί να αναλάβει το πρόσθετο κόστος που θα απαιτηθεί για την εφαρμογή του. Και αυτό για να μη δημιουργήσουμε ακόμα ένα Οργανισμό που δεν θα μπορούμε να το συντηρούμε, με δυσβάστακτα βάρη για όλους μας. Το θέμα είναι πάρα πολύ σοβαρό και δεν επιτρέπονται βιαστικές αποφάσεις οι οποίες θα μας εγκλωβίσουν σε αδιέξοδα.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Αναμφίβολα, η οικονομική κρίση έχει επαναφέρει στο προσκήνιο την ανάγκη αύξησης της συμβολής της βιομηχανίας στην ανάπτυξη και τη σημασία της στην οικονομική σταθερότητα, στη δημιουργία θέσεων εργασίας, την προώθηση της καινοτομίας και γενικότερα στην αποδοτικότητα της οικονομίας. Η Ευρώπη δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο σταθεροποιητικό ρόλο που διαδραματίζει η βιομηχανία στη δημιουργία θέσεων εργασίας, έρευνας και καινοτομίας γι’ αυτό και το Κράτος οφείλει να διοχετεύσει σημαντικά κονδύλια από τα διαθρωτικά προγράμματα προς τη βιομηχανία.

Παρά τα σοβαρά πλήγματα που δέχεται τα τελευταία χρόνια η βιομηχανία στην Κύπρο, εντούτοις υπάρχουν ενθαρρυντικά στοιχεία όσον αφορά τις εγχώριες εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Η αύξηση αυτή αποτελεί μια τεράστια τονωτική ένεση στην οικονομία, γι’ αυτό και το ΚΕΒΕ θα συνεχίσει να οργανώνει εμπορικές αποστολές στο εξωτερικό για προώθηση των εξαγωγών μας

ΝΟΟΤΡΟΠΙΕΣ – ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ
Παρά την κρισιμότητα των στιγμών, το οριακό σημείο στο οποίο βρίσκεται η οικονομία, αλλά και την προδιαγεγραμμένη πορεία που οφείλουμε εν πολλοίς να ακολουθήσουμε παρατηρούμε συμπεριφορές, νοοτροπίες και πολιτικές που μας ανησυχούν. Για παράδειγμα, οι χειρισμοί που έγιναν στο θέμα της νομοθεσίας για τις εκποιήσεις ήταν απερίγραπτοι. Χωρίς κανένα σοβαρό επιχείρημα, χωρίς να προσμετρήσουμε τις επιπτώσεις και χωρίς να δούμε το γενικό συμφέρον της οικονομίας, δημιουργήσαμε μόνοι μας ένα γόρδιο δεσμό, στον οποίο τελικά εγκλωβιστήκαμε. Τα όσα αρνητικά βιώσαμε και κυρίως η κατάληξη του θέματος με τη μη έγκαιρη καταβολή της δόσης των €336 εκατ. από την Τρόικα, νομίζω ότι δείχνουν τον κοντόφθαλμο τρόπο που ενεργούμε για σοβαρά θέματα. Αντί να χαράξουμε μια συγκεκριμένη πολιτική, η οποία δεν θα επηρέαζε το Πρόγραμμα Διάσωσης, και σε συνεννόηση με την Τρόικα να τη διαπραγματευτούμε, μετατρέψαμε το θέμα των εκποιήσεων σε δημαγωγική αρένα, με τα κόμματα να πλειοδοτούν στο ποιος είναι περισσότερο εναντίον! Ελπίζουμε ότι μετά τις αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου δεν θα υπάρξουν άλλα προβλήματα για να προχωρήσουμε μπροστά.

Ανάλογες καταδικαστέες συμπεριφορές είχαμε και στο παρελθόν για εξ’ ίσου σημαντικά ζητήματα, ενώ ο φόβος ότι θα επαναληφθούν και στο μέλλον είναι διάχυτος ανάμεσα στην κοινωνία. Ως χώρα θα κληθούμε σύντομα να πάρουμε σοβαρές αποφάσεις σε κεφαλαιώδη ζητήματα όπως οι αποκρατικοποιήσεις, το ΓεΣΥ, οι διαθρωτικές αλλαγές στο δημόσιο τομέα και άλλα. Κατά την άποψη μας το μοντέλο που ακολουθήθηκε στο θέμα των νομοσχεδίων για την αφερεγγυότητα όπου όλες οι πολιτικές δυνάμεις κλήθηκαν από την αρχή να συμμετέχουν, μέσω ειδικών επί του θέματος, στη διαδικασία διαμόρφωσης της πρότασης μας, είναι ο μόνος ενδεδειγμένος τρόπος να προχωρήσουμε.

Ανάλογη πρακτική πρέπει να ακολουθήσουμε σ’ όλα τα μεγάλα ζητήματα που θα τεθούν ενώπιων μας, έτσι ώστε ενωμένοι και με μια φωνή να μπορούμε να διεκδικήσουμε από την Τρόικα εκείνα που λογικά και δικαιωματικά μπορούμε να αξιώνουμε. .

Εξ’ ίσου καταδικαστέες συμπεριφορές είχαμε και στο θέμα της ενδεχόμενης φορολόγησης του εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων. Αυτή η νοοτροπία είναι απογοητευτική από τη στιγμή που η χώρα μας βρίσκεται σε μνημόνιο διάσωσης. Το ΚΕΒΕ πιστεύει ότι το θέμα αυτό δεν πρέπει να μπει στο συρτάρι, αλλά να επανεξεταστεί μέσα από ένα εποικοδομητικό διάλογο για να διορθωθούν στρεβλώσεις και λανθασμένες πρακτικές που ισχύουν με το σημερινό σύστημα.

Ιδιαίτερες ανησυχίες εκφράζει το ΚΕΒΕ και για τα φαινόμενα διαφθοράς, διαπλοκής ή σκανδάλων, τα οποία επιβαρύνουν το οικονομικό κλίμα και δημιουργούν κλονισμό για τους θεσμούς. Τα όσα βλέπουν τελευταία το φως της δημοσιότητας προκαλούν το αίσθημα δικαίου του μέσου πολίτη, ο οποίος δικαιολογημένα διερωτάται «που πάμε»;

Το ΚΕΒΕ καλεί τόσο την κυβέρνηση όσο και τη Γενική Εισαγγελία να παραμείνουν προσηλωμένοι στο στόχο της κάθαρσης και της πιστής τήρησης των νόμων. Ανεξαρτήτως, αν οι υποθέσεις αυτές αφορούν το ευρύτερο θέμα της οικονομικής καταστροφής του τόπου ή νέες παρανομίες από οποιονδήποτε, η Πολιτεία θα πρέπει να τις πατάξει, ενισχύοντας την αξιοπιστία των θεσμών που θα έχει ως αποτέλεσμα την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το κράτος και τις λειτουργίες του.

ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Το ΚΕΒΕ παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το δημόσιο διάλογο που βρίσκεται σε εξέλιξη για τη Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και επαναλαμβάνει την πάγια θέση του για να υπάρξει μείωση στον αριθμό των Δημαρχείων μέσω της συμπλεγματοποίησης κατά περιοχές. Η λύση αυτή πέραν της σοβαρής εξοικονόμησης πόρων, θα συμβάλει και στην καλύτερη λειτουργικότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προς όφελος των δημοτών.

Ταυτόχρονα, κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να διαφοροποιηθεί ο τρόπος πρόσληψης και προαγωγών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και γενικά οι Δήμοι να ενοποιήσουν πολλές από τις υπηρεσίες τους, κάνοντας αρχή με την έκδοση πολεοδομικών αδειών.

Το ΚΕΒΕ για τα σοβαρά αυτά θέματα ετοιμάζει ειδική μελέτη.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι,

Με τα όσα σας προανέφερα αντιλαμβάνεστε ότι η οικονομία μας βρίσκεται σ’ ένα κομβικό σημείο, όπου μέσα από τις πολιτικές, τις επιλογές, τις αποφάσεις, τις νοοτροπίες αλλά και τις συμπεριφορές που θα αναπτύξουμε θα εξαρτηθεί το βραχυπρόθεσμο, αλλά και το μεσοπρόθεσμο μέλλον της. Στη φάση που βρίσκεται η οικονομία, η δική μας παρέμβαση ή ατολμία θα αποδειχθούν καίριας σημασίας.

Για εμάς στο ΚΕΒΕ δεν υπάρχουν δεύτερες σκέψεις. Εδώ που φτάσαμε, στο παραπέντε της εξόδου από την κρίση, πρέπει να τολμήσουμε. Οφείλουμε να αναλάβουμε όλες τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες για να γυρίσει η πλάστιγγα προς την ανάπτυξη.

Μακριά από τις ξεπερασμένες λογικές του «πολιτικού κόστους» και των «κεκτημένων», είμαστε υποχρεωμένοι να χαράξουμε νέους δρόμους. Αφήνοντας πίσω νοοτροπίες και συμπεριφορές που μας έριξαν στο κρημνό, επιβάλλεται να εκσυγχρονίσουμε το κράτος μας, να αυξήσουμε την ανταγωνιστικότητα μας, να ενισχύσουμε την εξωστρέφεια και τον επαγγελματισμό μας, να αξιοποιήσουμε τις νέες ευκαιρίες, να αναμορφώσουμε το πρόσωπο της οικονομίας μας και να μεταφερθούμε στη νέα εποχή.

Γνωρίζουμε ότι ο δρόμος μας δεν θα είναι σπαρμένος με ροδοπέταλα. Ξέρουμε ότι θα βρούμε αντιστάσεις. Αντιλαμβανόμαστε ότι το παλιό θα συνεχίσει να πολεμά το καινούριο. Όμως για να βγούμε από τη στενωπό της κρίσης, για να ξεπεράσουμε τις διαχρονικές παθογένειες μας, για να ανοίξουμε νέους ορίζοντες στις νέες γενιές πρέπει να τολμήσουμε.

Ο επιχειρηματικός κόσμος, είναι έτοιμος να προχωρήσει μπροστά. Έχει τις δυνάμεις και τις αντοχές να δημιουργήσει ξανά το νέο πρόσωπο της οικονομίας και της κοινωνίας. Ξέρουμε και μπορούμε να φέρουμε την ανάπτυξη και θα τη φέρουμε.

Σας διαβεβαιώνω κύριε Πρόεδρε ότι το ΚΕΒΕ και τα μέλη του είναι πλήρως εναρμονισμένοι με τον ύψιστο στόχο της ανάπτυξης, της προόδου και της ευημερίας του τόπου.

Με αυτές τις σκέψεις, θέλω να απευθύνω ένα μεγάλο ευχαριστώ στα μέλη μας που παρά τα πολλά προβλήματα, παραμένουν δίπλα στο ΚΕΒΕ και στον Επιμελητηριακό Θεσμό.

Ευχαριστίες εκφράζω προς του συναδέλφους μου στην Εκτελεστική Επιτροπή και στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΚΕΒΕ καθώς και στα Διοικητικά Συμβούλια των Τοπικών Επιμελητηρίων και των Επαγγελματικών Συνδέσμων για τη σκληρή εργασία που επιτελούν, ειδικά αυτά τα δύσκολα χρόνια της κρίσης.

Τέλος, ευχαριστώ το Γενικό Γραμματέα Μάριο Τσιακκή, τον Επίτιμο Γενικό Γραμματέα Παναγιώτη Λοϊζίδη, και όλο το προσωπικό και συνεργάτες του ΚΕΒΕ για τη στενή συνεργασία μας και τη μεγάλη προσφορά τους στα Επιμελητήρια.

Σας ευχαριστώ πολύ.